تشخیص سرطان مغز با زهر عقرب

در این وبلاگ با اخبار پزشکی روز اشنا می شوید

شنبه ۰۴ فروردین ۰۳

تشخیص سرطان مغز با زهر عقرب

۱۰,۵۱۹ بازديد

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، عامل تصویربرداری مورد استفاده در این تکنیک که با عنوان BLZ-100 شناخته می‌شود، در واقع نوعی پپتید موجود در زهر عقرب است که در یک فرآیند خاص، بهینه‌سازی و رنگدانه‌های فلوروسنت به آن افزوده شده است. این ماده غیرسمی بوده و به طور طبیعی با سلول‌های تومور مغز پیوند برقرار می‌کند و رنگدانه‌های فلوروسنت در برابر پرتوهای نزدیک به مادون قرمز شروع به درخشش می‌کنند. بدین ترتیب به سادگی می توان سلول‌های تومور را از بافت طبیعی مغز تشخیص داد.

 

در آزمایشات اولیه، از این ماده برای تشخیص سلول‌های تومور مغزی در 17 بیمار استفاده شد و محققان توانستند تومور را به نحو موثری شناسایی کنند. ماده BLZ-100 هیچ‌گونه عوارض جانبی قابل توجهی روی بیماران نداشت.

 

دوربین مورد استفاده در این تحقیقات نیز نمونه پیشرفته‌ای است که امکان تصویربرداری با استفاده از پرتوهای نزدیک به مادون قرمز و پرتوهای نور سفید را به صورت همزمان فراهم می‌کند. پیش از این برای تهیه چنین تصاویری از چند دوربین حجیم در اتاق عمل استفاده می‌شد. اما این فناوری جدیدی امکان انتقال بین دو نوع تصویربرداری را به صورت لحظه‌ای در اختیار می‌گذارد.

 

در حال حاضر محققان این فناوری را در آزمایشات کلینیکی مختلف از جمله مطالعه سرطان مغز کودکان مورد بررسی قرار می‌دهند و در تلاشند تا قبل از دریافت مجوز سازمان غذا و دارو، آن را تکمیل کنند.

 

محققان معتقدند با استفاده از ترکیب BLZ-100 می‌توان سایر انواع سرطان را نیز را تشخیص داد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریهNeurosurgery منتشر شده است.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
nn